Åpen klasse

1. pris

Gyland Sion, Vest-Agder.

Erlend Berge

Vårt Land

Se, jeg kommer snart

Hvert år stenges flere titalls norske bedehus. De blir til museum, restauranter og skatehaller. Mange bedehus har allerede stått låste og ute av bruk i flere tiår. En unik norsk kulturhistorie er i ferd med å forsvinne. Bedehusene står igjen som fysiske vitner etter den lavkirkelige vekkelsen som bølget gjennom Norge for 100 år siden. I første halvdel av 1900-tallet ble det reist bedehus på dugnad i hver grend fra Lindesnes til Vardø. I 1974 var det liv i 2621 bedehus. Nå vet ingen hvor mange bedehus det er igjen.

Juryens begrunnelse: Nostalgisk preg, vakker fargepalett, gjennomført og stilsikker. Fotografen skildrer en tid som snart er forbi og glemt. Historien fortelles gjennom rom og ikke gjennom mennesker. Samtidig er det spor etter menneskers liv, sporene på veien, maten til noen som nettopp har vært der, eller snart skal komme.

Kjelbotn bedehus, Møre og Romsdal.

Tromvik bedehus, Troms.

Tromvik bedehus, Troms.

Dalen bedehus, Rogaland.

Rød bedehus, Hordaland.

Fauske bedehus, Nordland.

Fredly bedehus i Flatebygd, Aust-Agder.


2. pris

Jeg vil vise at synlige indre kjønnslepper også er naturlig. Jeg har det jeg selv velger å kalle en «grov fitte». Kvinne 33 år.

Klaudia Lech

Frilans VG

Vaginamonologene

De er store. Fyldige. Små. Tynne. Skrukkete. Asymmetriske. Ryddige og rotete. Hver sjette kvinne mellom 18 og 30 år føler seg misfornøyd med utseendet på sitt eget underliv, viser en undersøkelse gjennomført av Norstat, og intimkirurgi har de siste årene blitt mer og mer populært. I denne serien forteller kvinner om sitt forhold til sitt underliv.

Juryens begrunnelse: Et viktig tema, fotografert ærlig og uforskjønnet. Et motsvar til pornokulturen og idealisering av kvinnekroppen. Dette er en serie vi bør se, kvinner som menn.

– Jeg har en bollemus. Og jeg liker det skikkelig godt, selv om det kanskje ikke blir sett på som et idealunderliv. Kvinne 26 år.

 – Vi lever i et utrolig utseendefiksert samfunn, og jo mer jeg stirrer på glufsa mi, desto mer feil finner jeg nok. Kvinne 37 år.

– Da jeg var yngre, kanskje 14 år, husker jeg at jeg tenkte «oi, dette var litt rart» og så prøvde jeg å trekke i den andre tappen for at den skulle bli like lang. Kvinne 25 år.

– Den hårløse trenden gjør at alt blir så synlig. Og det var med denne trenden at jeg fikk øya opp for at «oi, sånn ser jeg faktisk ut». Kvinne 24 år.

– Jeg tror selv jeg har litt store kjønnslepper, og synes det er flott. Vulvaen ser jo litt rar ut. Kvinne 26 år.

 – Kjønnsorganet er også noe vakkert som viser skjønnhet, seksualitet og fruktbarhet. Og når du først viser den frem til noen blir det veldig spesielt. Kvinne 54 år.

 – Da jeg var 12 år gammel fikk jeg en åpenbaring i svømmegarderoben. Rundt meg var mange nakne kvinner i alle aldre, og da gikk det opp for meg hvor enormt ulike vi er. Kvinne 25 år.


3. pris

Gøran Bohlin

VG

Venner igjen

I april tok Erna Solberg tok med seg flere statsråder og hele det norske nærligslivet til Kina. Sjansen for å gjenopprette det kalde forholdet mellom landene etter at Liu Xiaobo ble tildelt Nobels fredspris i 2010 var endelig kommet. Rundt Den himmelske freds plass hang det norske flagg, miltærorkester spilte «Ja, vi elsker» og motorveiene i millionbyen Beijing var tømt for trafikk. Tusenvis av politimenn sto langs veiene og holdt igjen både biler og folk for å slippe den norske kortesjen igjennom. Også der det verken var biler eller folk.

Juryens begrunnelse: Dette er surrealistisk; to vakter som passer på en vegg! Samtidig viser bildene et gravalvor. Fotografen benytter et utradisjonelt fortellergrep og viser en annen og uventet side av den norske statsministerens Kina-besøk. Alle bildene står veldig godt sammen. En hyllest til det stille fotografiet.

Logoen til Olympus
Logoen til Dagbladet
Logoen til VG
Logoen til Aftenposten
Logoen til NTB Scanpix
Logoen til Bergens Tidende
Logoen til Dagens Næringsliv
Logoen til Vårt land
Logoen til Foto.no
Logoen til HiOA
Logoen til Trønder-avisa
Logoen til Adresseavisen