Dagligliv i Norge
1. pris
16. juli kl. 14.15 ble min far gravlagt i Øyer i Gudbrandsdalen.
Stein Jarle Bjørge
Aftenposten
Gravlagt
Min far var mørkredd. Derfor hoiet han alltid før han rundet hushjørnet hjemme. Hvis det var noen på den andre siden som ville skremme han, skremte han dem like gjerne først. Og det slo meg i dag, da vi hadde sunget høyt og grått stille. Da vi senket han ned og la jord over kisten. Han hadde rundet hjørnet for aller siste gang. Jeg tror ingen hørte det, men jeg hoiet litt, jeg.
Presten i Øyer har innført en gammel tradisjon om at bygdefolket skal gravlegge bygdas beboere. Etter at vi nærmeste pårørende hadde tatt de første spadetakene, ble vi avløst av venner, naboer og bekjente av min far. Sammen dekket vi til graven. Det hele var rart der og da, men jeg tror bygdefolket som stod min far nær, fikk tatt farvel på en fin måte.
Juryens begrunnelse: En personlig og uventet historie. Vi har aldri sett at familien til avdøde selv tar spadetakene i en begravelse. Det gjør at vi stopper opp og dveler ved dette bildet.
2. pris
Østkanten – Russefeiring. En del av jentene har blitt med på lavbudsjettsbussen Filantropia.
Anne-Stine Johnsbråten
frilans
Volla vs Keeg – Ung i Oslo (2013–2015)
Hvordan er det å vokse opp i Oslo i dag? Hva tenker vi om hverandre? Har vi fordommer? Hvor store er forskjellene, og hva er likt? Byforskere mener at det er store sprik mellom øst og vest, og at hvor du bor, påvirker mulighetene dine.
Ulikhetene er større i Oslo enn i andre norske byer, og forskjellene ser ut til å øke. Volla vs Keeg – Ung i Oslo følger to ungdomsmiljøer fra hver sin kant av hovedstaden, Ullern i vest og Jordal og Groruddalen i øst.
Juryens begrunnelse: Uperfekt, umiddel- bart – et «snapshot». Dette fotografiet er følelsen av den ville, frie russetiden. Det er ikke komponert etter boka, men kanskje er det nettopp det som gjør det så ungdom- melig og befriende.
3. pris
Marie von Krogh
frilans
Et oljesvart år
Da Vidar Eileraas (17) fra Stavanger bestemte seg for å gå brønnteknikk-linja på videregående skole, var det ennå med utsikter til trygg jobb og god lønn i oljebransjen. Så kom det året det var så bratt. Med sikkerhetskurset i lomma, håper han på lærlingplass i offshorenæringen, men han vet at det har blitt vanskeligere å få drømmejobben.
Juryens begrunnelse: Det eneste bildet i konkurransen som forteller om en av de største nedturene i norsk industri. Stem- ningen, lyset og uttrykket til personen er godt fotografert. Bildet fanger de dystre økonomiske utsiktene i oljebransjen. En viktig sak som er kraftfullt fortalt, på en lavmælt måte.