Dagligliv Norge
1. pris
Gabriel Aas Skålevik
Frilans
En midtsommernattsdrøm
De er tidlig i 20-årene. De har gjennomlevd en pandemi. I kveld tar de igjen tapt tid. Sommeren 2022 var den første uten koronarestriksjoner siden 2019. På denne sommerhytta i Vestfold er pandemien offisielt forbi.
Juryens begrunnelse
2020. 2021. 2022. Norge er endelig åpnet. Juryen elsker dette bildet. Det er en enorm lettelse her. Et magedrag med frisk luft. Bildet er perfekt komponert, lyset er nydelig. Man får lyst til å være med på festen.
2. pris
Hallgeir Vågenes
VG
Tøffe tider
Maten blir dyrere, rentene stiger og strømregningene tar nattesøvnen. For denne familien på ni er det blitt stadig mer utfordrende å få endene til å møtes. — Det er tøffe tider nå, sier Kjetil Hårvik (38) og Anne Lise Bergesen (41). I løpet av det siste året har familiens utgifter steget med rundt 10 000 kroner i måneden. Det er begrenset hvor mye vi kan kutte, sier Kjetil. På bildet: Caspian (9 mnd.), Robin (2), Ailo (5), Mats-Alrek (7), Nikoline (8) og Jenny (10). Eldstemann Elias (13) var ikke til stede da bilde ble tatt.
Juryens begrunnelse
Norsk høst. Et dobbeltbunnet bilde som rommer mange lesninger. Det viser hvordan prisene øker og økonomien blir trangere. Samtidig kommer relasjoner innad i familien frem. Seks barn, to katter; det er klart han ser trøtt ut. Man oppdager stadig noe nytt i bilderammen. Kontrasten mellom foreldrenes bekymring og barnas lek er sterk.
3. pris
Espen Rasmussen
VG
Reisen fra bombene
For få dager siden fikk Fedora (5) fra Nordre Follo en ny venninne. Anastasija (8) flyttet inn hos henne, etter å ha flyktet fra Ukraina. Den 24. februar ble Anastasijas mor revet ut av søvnen. Beskjeden hun fikk vil hun huske resten av livet: «Russland bomber oss». Fra militærflyplassen rett ved hjemmet deres hørte de eksplosjoner fra russiske bomber. 1. mars pakket Anastasija, broren Andrij (14) og mamma Viktorija (44) en liten sekk og startet flukten. Nå bor de sammen med familiemedlem Marija og hennes familie på Myrvoll i Nordre Follo.
Juryens begrunnelse
Bildet forteller om å finne ny kraft i en vanskelig situasjon. Spesielt for barn, som må komme inn i noe helt nytt. De klatrer oppover og fremover. De har kommet seg ut. Et positivt bilde om håp for fremtiden for ukrainere, samtidig som det har et tragisk bakteppe.