Årets jury

Årets bilde-juryen. Fra venstre Alexander Nordahl (foto), Eirik Gjesdal (video), Marthe Amanda Vannebo (foto), Roger Thureson (foto), Bjarte Mørner Tveit (video), Signe Rosenlund Haugli (video), Anders Rye Skjoldjensen (foto) og Kari Margrethe Sabro (foto).

Foto-juryens uttalelse

Årets bilder har holdt et imponerende høyt nivå, med en bredde i både tematikk og visuelle virkemidler som viser en sterk og engasjert bransje. 2024 har vært et virkelig godt år fotomessig, med kraftfulle nyhetsbilder til mindre og dyptgående reportasjer og visuelle fortellinger.

Bruken av drone er noe man ser en endring på og det fryder. Tidligere år har man sett en tendens til at man bruker det bare for å gjøre det, men nå ser vi en bevisst og fortellende bruk av drone som et journalistisk verktøy. Fotografene har vist imponerende evne til å ramme inn situasjoner og bruke dronebilder som en del av en større historie, noe som har styrket flere av årets bidrag.

Det har vært sterke enkeltbilder og serier i alle kategorier, noe som har gjort juryens valg ekstra krevende. Særlig i nyhet utland-kategorien har nivået vært høyt, med gripende bilder fra verdens konfliktområder som har satt sterke spor. Mange av årets bidrag har demonstrert hvor viktig fotojournalistikken er for å dokumentere og tolke de store hendelsene i vår tid.

Valget av Årets bilde har vært spesielt utfordrende, nettopp fordi nivået har vært så høyt. Det er tydelig at norske fotojournalister evner å fortelle historier på mange ulike måter, fra det rå og umiddelbare til det poetiske og gjennomtenkte. Noen ganger er et sterkt bilde bare et sterkt bilde, en ren dokumentasjon av virkeligheten i et avgjørende øyeblikk. Å være til stede og trykke på utløseren til rett tid er en ferdighet i seg selv, særlig i en tid der tilgang til nyhetshendelser kan være begrenset.

Samlet sett viser årets innsendte bidrag en bransje som forstår fotojournalistikkens rolle og evner å tenke nytt innenfor feltet. Det har vært et år med stor variasjon, høy kvalitet og sterke visuelle fortellinger som minner oss på fotojournalistikkens kraft og viktighet i samfunnet.

Videojuryens uttalelse

Årets innsendinger er preget av tidens globale hendelser og store konflikter og kriger. Ukraina, Gaza, Syria. Det er de bildene man kan tåle å se, men fortsatt påvirkes av. De nominerte videoene spesielt er ikke kampvideoer, men små historier som forteller den store historien.

Innsendingene viser til at mye fint har blitt produsert gjennom 2024, og videoene viser at folk har lagt ned mye innsats og arbeid og en forståelse av det filmatiske. Det har vært mange sterke historier, og alle videoene speiler et mangfold. Det er mange gode innsendinger, og selv om flere ikke var prisvinnende har juryen blitt rørt, har ledd og det har vært gode elementer i videoene.

Vi vet at formater kan være en tvangstrøye for filmskapere og videojournalister, men i år er det levert på høyt nivå innenfor disse rammene, og det ønsker juryen at skal anerkjennes. Innenfor de rammene som er satt, har folk jobbet godt for at det skal lages mye bra. Det har vært høyt nivå, med et enormt spenn fra sport, humor, krig og politikk. Likevel ønsker vi gjerne å se mer!

Logoen til Adresseavisen
Logoen til Aftenposten
Logoen til Bilder Nordic
Logoen til Bergens Tidende
Logoen til DN
Logoen til Foto.no
Logoen til M24
Logoen til Morgenbladet
Logoen til NRK
Logoen til Sony
Logoen til VG