Dagligliv i Norge
1. pris
Anders Minge
Stavanger Aftenblad
Å eldes med stil
99-åringen Sigmund Hansen stortrives. Pårørende vet at sin kjære blir tatt godt vare på. Ansatte elsker jobben. Men dette er ikke framtidens eldreomsorg.
Ærverdige Sparekassen sykehjem i Stavanger har 16 enerom. Men mørke skyer har lagt seg over det gamle bygget. Byens framtidige sykehjem skal ha inntil 150 sengeplasser. De minste sykehjemmene skal bort.
For en tid siden banket husassistenten på døren. Hun kvitret «hallo» og serverte et glass solbærsaft, en kaffekopp, nybakt horn med syltetøy, fire druer og en bit melon.
Sigmund nikket og takket høflig, som den gentleman han alltid har vært.
Juryens begrunnelse
Bildet skiller seg ut med sin enkle, men sterke skildring av dagliglivet i Norge. Den enkle komposisjonen fanger essensen av hverdagen, med saften, avisene og medisinene som vises i bildet, og gir oss et svært typisk øyeblikk fra livet. Det er et vakkert og ekte bilde som reflekterer det vanlige, men samtidig gjør det på en måte som føles både nyskapende og relevant.
2. pris
Kristian Jacobsen
Stavanger Aftenblad
Steller lillebror
Vegard Bellesen (6) trenger hjelp døgnet rundt – ofte av to voksne. Søsteren hans, åtte år gamle Rebekka Bellesen, har lært seg å hjelpe med å stelle knappen på magen som han får medisiner, næring og væske inn gjennom. Rebekka tar en bomullspinne og vasker forsiktig rundt åpningen på magen.
Juryens begrunnelse
Her har fotografen fanget en rørende historie som treffer juryen. Rommet føles kjærlig og det viser en trygg verden som det er godt å være i. Det er viktig å huske at dagligliv kan se forskjellige ut. Noen har helt ville utfordringer, selv i Norge. Fotografiet viser en kjærlighet mellom lillebror og den to år eldre storesøsteren som er rørende å se på. Det er respektfult og fint fotografert.
3. pris
Silje Katrine Robinson
Frilans, Bergens Tidende
Mor og fars siste ønske
Giske og Hågen Grønningen mistet begge foreldrene sine med kort tids mellomrom. Moren og faren ønsket at asken deres skulle bli spredt på sjøen utenfor Nautnes i Øygarden. Stadig flere nordmenn ønsker å bli kremert. Askespredning i naturen er også blitt mer vanlig.
Juryens begrunnelse
Bildet er som et surrealistisk maleri og dypt rørende, med asken som symboliserer både kjærlighet og absurditet. Blandingen av smilende personer og selfies skaper en sterk kontrast til den mer alvorlige situasjonen. Det er en skildring av dagliglivet i møte med noe vi alle må gjennom – å håndtere levningene etter våre kjære. Bildet fanger denne balansen på en gripende og gjennomtenkt måte.